تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی چیست؟
به ظاهر با سوال ساده ای روبروییم، که جواب در سوال آمده است. «به تبلیغاتی که برای پخش در رسانه تلویزیون و با فرمت و استانداردهای تلویزیون آماده می شود، تبلیغات تلویزیونی می گویند.» اما تبلیغات تلویزیونی شاخه های مختلفی دارد، و ورود به هرکدام از این شاخه ها مستلزم شناخت و تجربه کافی است. شناخت تلویزیون، مخاطبین تلویزیونی، محدودیت های تلویزیون و ساز و کارهای تبلیغات تلویزیونی متنوع و متفاوتند.
ما در طلوع فیلم، تلاش کرده ایم با تفکیک این مسائل، قدمی رو به جلو در تهیه و تدوین و تولید تبلیغات تلویزیونی برداریم که در ادامه آن را با شما در میان میگذاریم. وقتی از مخاطبین تبلیغات تلویزیونی حرف میزنیم از چه حرف میزنیم؟! تلویزیون، رسانه ای است که بر خلاف مدیاهای دیگر، مخاطبین گسترده تری دارد. از زنان خانه دار گرفته تا کارمندان و دانشجویان و کودکان. چگونه می توان در تبلیغات تلویزیونی، برای یک محصول همه این رده های مختلف افراد را در نظر گرفت؟
این کار دقیقا کار «مشاور تبلیغات تلویزیونی» است، که در ادامه پاسخ آن را از مشاورین تبلیغاتی طلوع فیلم خواهیم گرفت، اما نکته مهم اینجاست که برای ورود به تبلیغات تلویزیونی باید آگاه باشیم. رسانه ی تلویزیون، همان قدر که موثر در امر تبلیغات محصول شماست، می تواند مخرب باشد. چرا؟ به دلیل اینکه با عدم شناخت کافی از خدمت مورد نظر تبلیغی خود و ساخت کلیپ تبلیغاتی مغایر با مخاطبین هدف محصول و مغایرت خدمت مورد نظر با مخاطبین هدف مشترک که در تلویزیون یافت می شود به نتیجه دلخواه نمی رسیم. پیشنهاد می کنم از مقاله “هدف از تبلیغاتی چیست؟“ نیز دیدن نمایید.
تاریخچه تبلیغات تلویزیونی در ایران و جهان
در نگاه اولیه، تصور میکنیم که عمر تبلیغات در ایران کوتاه و احتمالا بعد از سالهای زیادی که تبلیغات در جهان آغاز شده، وارد ایران شده است. یا بهتر بگوییم که در ایران آغاز شده است. با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین نوشته های رسمی، بخصوص انتشار اولین روزنامه رسمی و کاغذی تاریخ ایران (یعنی کاغذ اخبار)، زمینه ورود آگهی به انتشارات کاغذی ایران باز شد. کم کم آگهی های تجاری، از برندهای مختلفی که عمدتا غربی بودند به نشریات راه پیدا کرد.
میتوان گفت تبلیغات در ایران، از دیوارکوب شروع و به نشریه های ادواری و سینما و کتاب و سرانجام تلویزیون راه پیدا کرد. یعنی میتوانیم نتیجه بگیریم که در ابتدا در ایران تبلیغات را نمیشد در قاب تلویزیون تصور کرد و صاحبین خدمت ها و برندها، ایده ای برای استفاده از تبلیغات تلویزیونی نداشتند، تا زمانیکه آنها تاثیر تبلیغات ساده و دیوار کوب در روزنامه ها و نشریات را دیدند و به این نتیجه رسیدند حالا که در رسانه های کوچکتری مانند روزنامه، میتوانند تاثیر شگرف تبلیغات را حس کنند چرا نتوان از تبلیغات در رسانه های تلویزیونی استفاده کرد.
تاریخچه تبلیغات تلویزیونی در ایران و جهان
با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ فعالیت شرکت های تبلیغاتی، عملاً به نوعی متوقف شد. ولی با این وجود در سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب با تصویب آییننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی بر فعالیت جدید کانونهای تبلیغاتی صحه گذاشت، اما این اقدام حرکت جدیدی را به تناسب میزان و وضعیت فعالیت آنان در قبل از انقلاب موجب نشد، چون ساختار عمده اقتصاد ایران، بر محور کالاهای مصرفی تحت مشارکت یا سرمایهگذاری شرکتهای خارجی واقع بود و بخش عمدهای از کالاهای مصرفی که قابلیت تولید در داخل کشور را نداشتند از خارج وارد می شد، عملاً دستخوش تغییر شدند و نوعی توقف حاصل شد.
اما رفته رفته با گشایش های سیاسی و ورود برندهای جدید به بازار ایران، و ورود لوازم مختلف مصرفی در زندگی مردم ایران، و رواج مصرف گرایی در کشور در دهه هفتاد و هشتاد، تبلیغات به اوج خود رسید و نیاز به تبلیغات برای رقابت بین برندها تبدیل به یک امر حیاتی گشت. امروزه هیچ برند و خدمتی نمیتواند بدون استراتژی تبلیغاتی و داشتن مشاورین تبلیغاتی خبره، به کار خود ادامه دهد. موسسه تبلیغاتی طلوع فیلم آمادگی کامل دارد تا برند و خدمت شما را با بهترین و ممکن ترین استراتژی در بازار کشور، برندینگ کند. با ما تماس بگیرید.
انواع تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی مدل های مختلفی دارد. از درج زیرنویس در شبکه های مختلف تلویزیونی، ساخت تیزرهای تبلیغاتی و آرم آگهی، فیلم آگهی، مستند تبلیغاتی از یک خدمت گرفته تا انواع مصاحبه های میان برنامه، که مخاطبین تلویزیونی آن برنامه را بدون ذکر عنوان تبلیغاتی مشاهده می کنند، انواع تبلیغات تلویزیونی را شامل می شود. البته مهمترین نوع تبلیغات در تلویزیون، همان ساخت تیزرهای تبلیغاتی است که معمولا بین حدود 10 تا 60 ثانیه از تلویزیون پخش می شود. معمولا زمان تیزرهای تبلیغاتی حدود 30 ثانیه است. تبلیغات تلویزیونی در باکس های مختلفی ارائه می شود که هر کدام با توجه به شبکه تلویزیونی و زمان و میزان پخشی که در آن شبکه در ساعت های مختلف دارید متفاوت است. یکی از کارهای شرکت های تبلیغاتی، میزان کردن پخش از شبکه های تلویزیونی است. (آیا می دانید تیزر تبلیغاتی چگونه ساخته می شود؟)
یعنی اگر برای مثال در هر ماه برای پخش تیزر تبلیغاتی برند خود صد اسپات قرارداد بسته اید، مسئول پخش که نماینده شما در سازمان است، این زمانها را متناسب با هزینه و بیشترین سود و بهره وری شما برنامه ریزی می کند. بهتر است برای اینکه بدانید چگونه برای تبلیغات تلویزیونی خود برنامه ریزی بهتری داشته باشید، از ابتدا با یک شرکت تبلیغاتی همراه شوید تا کمتر دچار چالش های پیش بینی نشده گردید. شرکت فیلمسازی و کانون تبلیغاتی طلوع فیلم برای اینکه در کنار شما باشد و از زمان مشاوره تبلیغاتی، طراحی استراتژی و ایده پردازی تا ساخت تیزر تبلیغاتی برای تلویزیون و پخش مناسب تیزرهای شما از تلویزیون آمادگی کامل دارد. کافی است با طلوع فیلم تماس بگیرید.
«« این مطلب از صفحه “تبلیغات تلویزیونی / وظایف مشاور تبلیغاتی / تاثیر تبلیغات تلویزیونی بر فروش | طلوع فیلم” سایت طلوع فیلم گرفته شده است.
مشاوره تبلیغات تلویزیونی
مشاورین طلوع فیلم؛ معمولا مشاوره تبلیغات تلویزیونی را با شناخت دقیق از خدمت مورد نظر برای تبلیغات تلویزیونی، آغاز می کنند. البته این رویکرد مستلزم شناخت دقیق مشاوران تبلیغاتی طلوع فیلم، از تبلیغات تلویزیونی است که بدان مسلط هستند. ابتدا باید بدانیم خدمتی که قصد ساخت فیلم تبلیغاتی برای آن داریم با توجه به جنس محصول و نیازهای مشتری، با تبلیغات تلویزیونی مطابقت و همسویی دارد یا خیر؟!! برای مثال؛ اگر قرار باشد با ساخت ویدیو تبلیغاتی برای یک برند از لباس زنانه، برای آنها برندینگ کنیم، آیا تبلیغات تلویزیونی آن هم در ایران امکانپذیر است؟ مسلما جواب منفی است، اما آیا مدیاهای مختلف و قابل دسترس مثل اینستاگرام و تلگرام و یوتیوب قابلیت و قدرت اثربخشی تبلیغات تلویزیونی را دارند؟ خیر. مشاوران تبلیغاتی طلوع فیلم با تجارب چندین ساله خود در این زمینه، اگر به چنین موردی برخورد کنند، تلاش می کنند جنس تبلیغ لباس زنانه را با ایده کلی تری در تلویزیون اجرا کنند.